Σάββατο 7 Μαΐου 2016

ΟΙ ΕΝΝΕΑ ΟΔΟΙ (1)+ (2)+(3)+(4)

ΟΙ ΕΝΝΕΑ ΟΔΟΙ (1)
Τυπική πόλη του Παγγαίου, που φιλοξένησε πλήθος αποίκων από πόλεις όλων των σημείων του ορίζοντα. Οι ντόπιοι ήταν κύρια Ήδωνες, όμως υπήρχαν και Ιχναίοι, Βισάλτες, όπως και μικρή κοινότητα νομάδων Λααίων (Τσιγγάνοι της εποχής). Σε όλη τη δυτική πλευρά του Παγγαίου, υπήρξε το μεγαλύτερο νομισματοκοπείο. Εκεί ήταν και ο κύριος τόπος κοπής των Βισαλτών, αλλά και του Αλεξάνδρου Α΄ των Μακεδόνων. Παραδοσιακά οι κάτοικοι ήταν κτηνοτρόφοι και αυτό αποτύπωσαν σε μερίδα νομισμάτων τους. Τα χρυσά νομίσματα που έκοψαν οι Εννέα Οδοί ήταν μεγάλου βάρους (14γρ), δείγμα της οικονομικής ευρωστίας που απολάμβανε η πόλη. Επάνω διακρίνεται το μονόγραμμα των Εννέα Οδών. Στους ομοθεματικούς αργυρούς στατήρες (8γρ), διακρίνουμε το δίγραμμα ΕΝ .
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
ΟΙ ΕΝΝΕΑ ΟΔΟΙ (2)
Από τους αποίκους που δραστηριοποιούνταν μεταλλευτικά στις Εννέα Οδούς, οι Χαλκιδαίοι και οι Ερυθραίοι από την Ιωνία, ήταν αυτοί που τα νομισματικά ίχνη, τους αποκαλύπτουν περισσότερο. Την θεματολογική επιρροή που δέχτηκαν οι Ερυθραίοι εκεί, την μετέφεραν αργότερα στην πατρίδα τους, όταν αυτή απελευθερώθηκε από τους Πέρσες (478 π. Χ.). Έτσι ο μοναδικός ρόδακας με τις 18 ακτίνες των Εννέα Οδών (1) και γενικά ο ρόδακας, έγινε το σήμα κατατεθέν της Ερυθραϊκής νομισματοκοπίας (3). Τον ρόδακα εκεί στην Ιωνία, τον συνόδευε η επιγραφή Ε Ρ Υ Θ.
Κάτι που γοήτευε τους Ερυθραίους αποίκους στο Παγγαίο, ήταν τα φημισμένα άγρια άλογα. Βορειοανατολικά των Εννέα Οδών, στην πόλη Τύντο (παλιά Μεσολακιά), όπου έδρευε το τοπικό φύλο ΤΥΝΤΕΝΟΙ που είναι γνωστό μόνο από νομίσματα (2), ήταν και ο κύριος τόπος εγκατάστασης των Ερυθραίων. Εκεί γεννήθηκε η παράσταση δαμασμού αλόγου (2), σε νομίσματα που έκοβαν οι Ερυθραίοι, στο όνομα των Τύντενων. Ο τύπος αυτός επανεμφανίστηκε αργότερα στη μητρόπολη Ερυθραία, όπου η χαρακτηριστική ανατομία του άνδρα, μοναδική του είδους της και η όλη παράσταση φυσικά, διώχνει κάθε αμφιβολία για την μεταβίβαση του τύπου εκεί (3).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ



ΕΝΝΕΑ ΟΔΟΙ (3)
Αυτοί όμως που με την παρουσία τους σημάδεψαν περισσότερο τις Εννέα Οδούς, ήταν οι Χαλκιδαίοι άποικοι. Από τον 7ο π. Χ. αιώνα κιόλας, ήταν εγκατεστημένοι εκεί και κυρίως βορειότερα, στο σημερινό ύψωμα 133 (Μεσολακκιά). Από εκεί ήλεγχαν τις εμπορικές τους δραστηριότητες, που περισσότερο είχαν να κάνουν με γεωργικά προϊόντα. Τη δικιά τους τεχνοτροπία αναγνωρίζουμε σε όλα τα τοπικά νομίσματα (Ήδωνες - Γέτας, Ιχναίοι, Βισάλτες, Ορρέσκειοι), αφού αυτοί δίδαξαν την νομισματοκοπεία εκεί. Σήμα κατατεθέν στα νομίσματα αυτά, ήταν η «ρόδα» (1,2) και το μονόγραμμά τους (3). Γνωρίζοντας πλέον τις επικράτειες Ιχναίων και Ορρεσκείων, όπως και την περιοχή δράσης των Χαλκιδαίων, συνδυαστικά προκύπτει, ότι ο βασιλέας Γέτας των Ηδωνέων (1), έδρα του είχε τις Εννέα Οδούς. Αν θεωρήσουμε λοιπόν, ότι έδρα του βασιλιά ήταν η πρωτεύουσα, τότε αυτή των Ηδωνέων ήταν οι Εννέα Οδοί. Προκύπτει ακόμα η περίοδος βασιλείας του, που ήταν παράλληλη του Αλεξάνδρου Α΄ (496 – 454 π. Χ.). 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ


.
ΕΝΝΕΑ ΟΔΟΙ (4)
Με αυτό όμως που ήταν στενά συνδεδεμένη η πόλη των Εννέα Οδών, ήταν η Διονυσιακή λατρεία. Εκεί ήταν φυλαγμένα τα μυστικά της λατρείας και από εκεί νομισματικά θέματα από τον Διονυσιακό θίασο, πέρασαν στους Θασίους κυρίως, όπως και σε άλλα τοπικά φύλα. Η σφίγγα, που και συμβολικά ο ρόλος του φύλακα ταίριαζε στο κέντρο της λατρείας, υπήρξε το αρχαιότερο νομισματικό θέμα των Εννέα Οδών (1,2). Η οικονομική ευημερία που απολάμβανε η πόλη, τις επέτρεπε να κόβει και χρυσά νομίσματα (1). Ήταν κάτι, που στη διάρκεια του 6ου π. Χ., μόνο οι Ίωνες στη γειτονική Φάγρη και οι Θάσιοι στην Ορρέσκεια, επέτυχαν. Νομίσματα αποδεικνύουν, ότι στις Εννέα Οδούς τελούνταν τακτοί Διονυσιακοί αγώνες. Έχουμε παραστάσεις με πάλη (3), δρομείς (4), κομμένα από Φωκαείς αποίκους και σατύρους με έπαθλα (5) σε χρυσό, κομμένα στη γειτονική Μύρκινο από τον Ιστιαίο τον Μιλήσιο. 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου